Goed communiceren - tips voor organisaties

Afbeelding
Spring eruit met je communicatie - gele vrouw in rij grijze mensen.

Laat jouw organisatie eruitspringen op donorinfo.be

Donorinfo wijst schenkers de weg naar de website donorinfo.be. Daarna is het aan jou om hen te overtuigen via de infofiche van jouw organisatie. We geven graag enkele tips.

Wil je hulp om je projectfiche te verbeteren? Heb je vragen? Neem dan contact op met Donorinfo. 

1. Zet jezelf in de schoenen van een schenker

Schenkers zijn zelf meestal geen experts. Ze willen wel een steentje bijdragen aan een betere wereld. Ze zullen voor jouw organisatie kiezen, als ze goed begrijpen wat je doet en zich aangesproken voelen door jouw aanpak.

  • Schrijf je teksten niet voor jezelf of je collega’s, maar voor iemand die niets over jouw organisatie weet. Vraag aan zo iemand uit je omgeving om je teksten na te lezen. Is alles meteen begrijpelijk? Zorgen je teksten niet voor misverstanden?
  • Vermijd in elk geval jargon: woorden en uitdrukkingen die buiten jouw sector niemand gebruikt.
  • Onthou dat zelfs experts ook liever vlotte teksten lezen.

2. Zorg voor een heldere, aantrekkelijke missie

In het overzicht van organisaties zien schenkers één zin die beschrijft wat jouw organisatie doet. Die moet in één oogopslag duidelijk maken waar jouw organisatie voor staat. In het beste geval zorgt hij ervoor dat een schenker op jouw organisatie klikt.

3. Geef voldoende informatie (maar niet teveel)

Je hebt veel te vertellen. Maar wie online informatie opzoekt, kan maar een beperkte hoeveelheid informatie verwerken. Teveel details doen een bezoeker aan je projectfiche eerder wegklikken dan verder lezen.

Denk daarom na over wat een schenker echt moet weten en/of zal aanspreken. Beperk je daartoe. Iemand die graag alle details wil kennen, kan doorklikken naar jouw website.

4. Maak je werk en je noden concreet

  • Geef voorbeelden zodat de lezer zich concreet kan voorstellen wat je doet. Leg uit wat je bedoelt met begrippen als ‘algemene werking’, ‘individuele begeleiding’, ‘materiële hulp’.
  • Wat kan je vertellen over de impact van je organisatie? Hoeveel mensen heb je vorig jaar kunnen helpen? Op welk resultaat ben je het meest trots?
Afbeelding
Jongetje met camera - kies mooie foto's

5. Zorg voor sprekende foto’s en video’s

Donorinfo geeft je de mogelijkheid om foto’s toe te voegen aan je fiche. Zorg ervoor dat die van goede kwaliteit zijn. Foto’s met mensen spreken het meest aan. Close-ups van mensen die in de camera kijken zijn ideaal. Maar natuurlijk moet de foto vooral een goed beeld geven van jouw werk.

Bekijk of de foto scherp is wanneer je hem oplaadt naar je fiche. De bestandsgrootte van de foto's die je kan opladen is wel beperkt, om de website niet onnodig zwaar te maken. Professionele foto's zal je mogelijk eerst moeten omzetten naar een kleiner formaat. Je kan ook het copyright voor de fotograaf vermelden bij je foto.

Op je fiche kan je ook een video plaatsen. Filmpjes zijn ook fantastisch om te delen op sociale media. Heb je een representatief filmpje van je werking, dan is het dus een goed idee om die te gebruiken.

6. Denk na over de talen waarin je communiceert

  • Donorinfo geeft de mogelijkheid om je organisatie voor te stellen in 2 talen. Als je een voorstellingstekst publiceert in het Frans naast het Nederlands, verwachten schenkers dat je hen in die taal te woord kan staan. Als dat niet mogelijk is, publiceer je beter geen fiche in die talen.
  • Zorg bij vertalingen voor een goede kwaliteit. Laat de teksten liefst nalezen door iemand die als moedertaal Frans spreekt. 
  • In de toekomst zal je je fiche opnieuw in het Engels kunnen vertalen. Dan gelden dezelfde tips als voor het Frans, uiteraard.