11.11.11: solidariteit over de grenzen heen

Onze aandacht was de laatste maanden, begrijpelijkerwijs, gericht op de situatie in eigen land. Maar in landen met minder welvaart en sociale zekerheid komt een pandemie dubbel zo hard aan. 11.11.11 richtte daar de aandacht op met een sterke campagne. Kevin McMullan, diensthoofd campagne en communicatie bij 11.11.11, vertelt er ons alles over.

Vinger aan de pols bij partner- en lidorganisaties

‘Ons actieterrein ligt buiten Europa. Toen corona toesloeg, wilden we eerst weten welke impact de pandemie zou hebben in de landen waar we werken. We hadden daarover intensief contact met onze partnerorganisaties. Heel heel wat partners sprongen in de bres om de crisis het hoofd te bieden. Zo zorgen organisaties in de vluchtelingenkampen van Idlib nu voor hygiënische kits voor de vluchtelingen.

 

Een andere bezorgdheid waren onze lidorganisaties in België. 11.11.11 is een koepelorganisatie van tientallen grote en kleine ngo’s. Sommige daarvan, zoals Broederlijk Delen, hadden grote fondsenwervingscampagnes gepland in de voorbije maanden. Zij bleken serieus verlies te lijden door corona. Daar zitten wij natuurlijk heel erg mee in.’

300 organisaties voor solidariteit 

‘Daarom hebben we een campagne gelanceerd. De boodschap is: de solidariteit in België vandaag is prachtig. Maar kijk ook buiten de grenzen: blijf solidair met de meest kwetsbare mensen op onze planeet. ‘Het coronavirus kent geen grenzen, solidariteit gelukkig ook niet’ is onze slogan. 

 

Het filmpje is gemaakt in twee talen, zodat ook onze zusterorganisatie CNCD het mee kon delen. Het werd erg goed verspreid en bekeken. Uiteindelijk heeft een brede coalitie van 300 organisaties de oproep ondertekend. Ook politici contacteerden ons als gevolg van de campagne. We zijn erin geslaagd om ons als sector te presenteren als gesprekspartner. Daar zijn we heel tevreden mee.’

Hoe ziet 11.11.11 het najaar tegemoet?

‘We hebben geen idee wat dit najaar mogelijk zal zijn en wat niet voor onze jaarlijkse campagne. Dus werken we nu alle mogelijke scenario’s uit. Zo denken we aan QR-codes op papiertjes voor vrijwilligers die een deur-aan-deur actie doen. Die kunnen mensen dan scannen om cashloos te geven. 

 

Een ander voorbeeld: we onderzoeken of we vanuit het secretariaat van 11.11.11 een online quiz kunnen aanbieden. Zo kan de jaarlijkse 11.11.11-quiz toch gewoon doorgaan, ook als het niet mogelijk is om met 200 mensen samen te komen in de plaatselijke parochiezaal.’

Wat brengt de toekomst?

‘Wij zien vooral veel gevolgen op lange termijn. Hier hebben we een vangnet, maar in de meeste landen in de wereld betekent een dag niet werken ook een dag geen inkomsten. De sociale drama’s die daaruit voortvloeien, los je niet zomaar op. We verwachten dat we nog heel lang bezig zullen zijn met de gevolgen van deze crisis.’

 

Wil je meer lezen over hoe goede doelen de coronacrisis doorkwamen? Lees dan ons dossier.