Fondsenwerven van op een afstand doe je zo

De coronacrisis zorgde voor heel wat strepen door de rekening van goede doelen. Maar veel organisaties bleven niet bij de pakken zitten en bedachten originele oplossingen. We zetten een aantal voorbeelden op een rijtje. Misschien kunnen we de inspiratie wel meenemen naar het post-coronatijdperk? 

1. Eén per één op sponsortocht: Moving Lives

Een sponsortocht of loopwedstrijd met een massa mensen kan nu jammer genoeg niet. Maar je kan mensen wel uitnodigen om hun persoonlijke loop- of fietstochtjes te laten sponsoren voor je goede doel. Je kan eventueel de prestaties laten bijhouden via een van de populaire tracking apps voor sportievelingen. De app Moving Lives speelt in op die nieuwe technologie. Mensen kunnen via Moving Lives hun kilometers doneren aan een goed doel. Registreer je goede doel dus nu en begin sportievelingen en sponsors te rekruteren.

 

2. Online inzamelen: Koalect en Growfunding

Heeft je organisatie weinig ervaring met online fondsenwerving? Verschillende platforms voor fondsenwerving en/of crowdfunding geven je vandaag een duwtje in de rug. Zo kan je bij Koalect drie maanden gratis gebruik maken van de software om een online campagne aan te maken. Ook het crowdfundingplatform Growfunding is op dit moment gratis voor solidariteitsacties.

 

3. Online shoppen met een plus: Trooper

Nu heel wat winkels gesloten zijn, gaan mensen meer dan ooit online shoppen. Via Trooper kan je een klein bedrag per aankoop laten doneren aan een goed doel. Trooper verzamelt bekende en minder bekende webshops, en biedt zo veel kansen voor online donaties. De moeite waard om ook jouw goede doel op Trooper te zetten dus.


4. Zet jezelf op de cadeaulijst: Goodgift

Heel wat organisaties op donorinfo.be hebben de weg naar Goodgift  al gevonden. Goodgift biedt de mogelijkheid om een gift cadeau te doen. De ontvanger van de cadeaubon kiest aan welk goed doel hij of zij de gift zal geven. Zet je goede doel op de geschenkenlijst!

 

 

 5. Breng je koffiemoment online: AXA Virtual Coffee

Had je net een koffie-actie, restaurantdag of ander gezellig samenzijn gepland om fondsen te werven? Breng het online. AXA, een van de partners van Donorinfo, besloot om een ‘virtual coffee’ te organiseren voor de Stichting tegen Kanker: voor elke selfie-met-koffie die op LinkedIn werd gepost met de hashtag #AXAHeartsinaction ging 5 euro naar het goede doel. Inspiratie voor jouw volgende actie?

 

Communicatie is het sleutelwoord

Heb je een online actie bedacht? Proficiat! Zorg er nu voor dat iedereen op de hoogte is. Een online fondsenwervingsidee kan immers pas geld opbrengen als je er een sterk communicatieplan tegenover zet. Wie is jouw ideale schenker? Via welke kanalen kan je die het best bereiken? Hoe kan je community van schenkers en sympathisanten jou helpen om je campagne bekend te maken? 

 

Bedenk een goed verhaal en ga ermee online de boer op. Zorg voor een leuke slogan, mooie foto’s of filmpjes en ga online in gesprek met je schenkers. Zo krijgt je campagne nog meer weerklank. Vergeet tenslotte ook je campagne niet door te geven aan Donorinfo. Wij communiceren graag met je mee.