SOS Kinderdorpen: met creativiteit en positiviteit de crisis aanpakken

Van de crisis kan je een moment maken om de band met je schenkers nauwer aan te halen: dat heeft SOS Kinderdorpen in het verleden geleerd. Ook de coronacrisis hebben ze met dezelfde positieve ingesteldheid aangepakt. Wij spraken met Hilde Boeykens, managing director van SOS Kinderdorpen.

Hilde Boeykens van SOS Kinderdorpen - het regenboogpactEen echte warmtegloed

‘SOS Kinderdorpen is onderdeel van een internationale federatie. In februari zat ik al helemaal in coronasfeer, toen ik in Tirol op een internationale vergadering was. Onze Italiaanse collega’s mochten toen hun land al niet meer uit. Maar toch overviel het ons toen de lockdown hier ook startte. 

 

Wij zorgen in België projecten voor meer dan 70 kinderen. Zij mochten plots niet meer naar hun ouders en niet naar school. Opvoeders moesten wel komen werken, en brachten zo hun eigen gezin in gevaar. Daarnaast moesten we zorgen voor al onze 90 medewerkers, waarvan heel wat plots van thuis uit moesten werken. We hebben de eerste dagen dus echt dag en nacht werkt om het voor iedereen veilig te maken, en daarna te verzekeren dat iedereen psychologisch ok was. Al die ploegen, al die hygiënmaatregelen waren een onverwachte kost. 

 

Tegelijk voelde je in de maatschappij meteen ook een warmtegloed. Van andere crisissen hebben wij geleerd om die warmtegloed te gebruiken. Dus hebben we in week 1 een oproep gedaan naar ons eigen netwerk van mensen die ons steunen. We hebben heel direct verteld wat er op het terrein gebeurde en hebben dat ‘alarmcode rood voor de projecten’ genoemd. We vertelden onze schenkers: jullie moeten plots oplossingen vinden voor jullie kinderen, nieuw materiaal in huis halen, internet voorzien. Wij moeten dat doen voor alle kinderen onder onze hoede. We hebben jullie hulp nodig.’

Alles komt goed: het regenboogpact

‘En die oproep is massaal beantwoord en gaf ons de eerste financiële reserve. Maar we hebben ook nog verder de vinger aan de pols gehouden, en vooral gevoeld dat dit ook een momentum was om de wereld, die toch een beetje zot draait, te veranderen. 

 

Onze Italiaanse collega’s vertelden ons dat de regenboog in Italië een symbool was geworden van het gevoel dat alles weer komt goed na deze crisis. Zo zijn wij op het idee gekomen van het regenboogpact. Wij willen niet doemdenken, wij zijn een heel positieve organisatie die kinderen een toekomst geeft. Dus wilden we de mooie dingen die er gebeuren tijdens zo’n crisis ook vastleggen. We willen immers niet opnieuw vervallen in de ratrace van voor de crisis. 

 

Het regenboogpact nodigt gezin op om met elkaar te bespreken wat ze willen bijhouden uit de voorbije maanden. Het geeft ouders en kinderen de kans om elkaar te beloven om aandacht te blijven hebben voor elkaar. Die campagne, met al zijn positiviteit, legt de aandacht op het belang van een warm gezin, dat we met zijn allen hebben gevoeld. Van daaruit leggen wij nu de brug naar de kinderen die dat niet hebben. Dus van een crisis waar alles plots draaide rond familie, het kleine nest, hebben we de brug proberen leggen naar ‘dit heeft elk kind nodig’.

 

En dat klopte als een bus voor ons. In de 3de week van de crisis hebben we kaartjes met een regenboog verstuurd naar al onze schenkers. Met de kaartjes konden ze zelf een berichtje sturen naar de mensen die hun lief waren. Voor ons is die regenboog het thema van de lockdown geworden.

 

Ook bij ons was er even de reflex om de investeringen terug te draaien, kop in kas. Maar wij weten uit onze cijfers in het verleden dat elke crisis voor ons een groeimoment is geweest. Dit keer was de crisis voor onze schenkers erg dichtbij. Maar toch hebben we gedurfd om hen op een positieve manier aan te spreken.’

Kennis delen over de hele wereld

‘SOS Kinderdorpen heeft zelfstandige afdelingen over heel de wereld. We delen kennis en ervaringen met elkaar. Italië was onze voorloper, dan kwamen Frankrijk en Spanje, en we hebben veel van hen geleerd. Nu delen wij onze ervaringen met de landen waar de crisis na ons toesloeg. Met onze collega’s in Zuid-Amerika, Afrika, Azië delen we nu goede praktijken over praten met kinderen over corona, hoe stel je ze gerust, hoe leer je ze de hygiënemaatregelen te respecteren… Er is ook een fonds gemaakt binnen de federatie voor landen waar de nood het hoogst is.

 

Tijdens de crisis waren we in België heel erg op onszelf gericht, ook in de media. Wij vertellen onze schenkers nu: bedankt voor wat jullie voor onze Belgische werking gedaan hebben. Nu gebeurt hetzelfde elders, help je mee?’

Met vertrouwen kijken naar de toekomst

‘Wij moeten uiteraard heel sterk onze cijfers in de gaten houden. Dus we hebben nu al acties voor de volgende maanden opgezet. Maar dan met kortetermijnengagement die we makkelijk kunnen terugdraaien. Stel dat de economische crisis onverwacht hard toeslaat, dat subsidies teruggeschroefd worden: dan kunnen we dat allemaal aanpassen.

Tegelijk zijn de meest kwetsbaren ook nu weer het hardst getroffen. We voelen ons dus wel verplicht om recht te blijven staan en te blijven sensibiliseren.

 

Dat hebben we proberen doen op een warme manier. Het regenboogpact is echt een oproep voor de crisis hier en nu. In het najaar willen we de aandacht vestigen op de rest van de wereld. Maar ook dan moeten we klaarstaan om ons aan te passen. Flexibiliteit, innovatie, creativiteit is echt essentieel.

 

Maar wij geloven dat we dat wel aankunnen. Zoals onze slogan, ‘alles komt goed’. We zijn niet bij de pakken blijven zitten. Natuurlijk zullen bedrijven in de komende maanden minder geven, de overheid gaat misschien subsidies terugdraaien. Maar er zijn honderdduizenden individuele mensen met een groot hart die nog altijd 1 of 2 euro kunnen en willen geven. Als je die door een aantrekkelijk verhaal kan bereiken, dan geraak je er toch altijd.

 

Wij slagen daar ook in dankzij ons jong en sterk team, dat ondanks de crisis alles is blijven geven. Ze bedenken nieuwe manieren van fondsenwerven, bijvoorbeeld door te werken met QR-codes. De video van het regenboogpact is volledig in eigen huis gemaakt door student van de filmschool. We konden mensen als Ann Wauters en Kim Gevaerts bereiken, met wie we al jaren een relatie hebben. 

 

Zo hebben we dat allemaal kunnen doen met weinig budget, maar wel met de goodwill en het engagement van heel veel mensen.’

 

Wil je meer lezen over hoe goede doelen de coronacrisis doorkwamen? Lees dan ons dossier.