FAQ voor organisaties

Voor organisaties die geregistreerd zijn bij Donorinfo of daar interesse voor hebben

Vanaf wanneer is het nationale nummer verplicht op formulieren 281.71 (Belcotax)?

Deze wet is van toepassing op de giften gedaan vanaf 1 januari 2024 en betreft dus de elektronische neerlegging via Belcotax van 2025.

Voldoet mijn organisatie aan alle criteria om op donorinfo.be gepubliceerd te worden?

Bekijk hier de voorwaarden.

 

Wat als mijn organisatie geen controlerapport heeft van een extern erkend controleorgaan?

Voor bepaalde kleine organisaties kan Donorinfo tussenkomen in de kosten voor de gevraagde externe controle. Bekijk hier de voorwaarden.

Geeft online geven ook recht op een fiscaal attest?

Ja, ook online geven kan recht geven op een fiscaal attest.

Wat zijn de boekhoudkundige verplichtingen voor vzw's, stichtingen en ivzw's?

De overheid legt organisaties een aantal minimumverplichtingen op in verband met transparantie, waarop Donorinfo verderbouwt. Daarom is het goed even te bekijken wat die verplichtingen precies zijn.

Waarom hebben we de gedetailleerde rekening nodig om de financiële fiche voor Donorinfo op te stellen?

De financiële fiche wordt door Donorinfo opgesteld op basis van de gedetailleerde jaarrekening (interne balans) van de betrokken filantropische organisatie.