‘Onze organisatie sponsoren, dat is veel meer dan een cheque tekenen’

Afbeelding
Zehra Sayin, CEO Special Olympics

Special Olympics is een organisatie die inclusie van mensen met een handicap promoot via sport. Alleen al in België wonen er 165.000 mensen met een mentale beperking. Hun onmiddellijke entourage telt ongeveer 1 miljoen mensen. Dat zijn stuk voor stuk potentiële ambassadeurs die de samenleving kunnen sensibiliseren over leven met een mentale beperking. Via Special Olympics Belgium nemen ongeveer 20.000 atleten deel aan sportieve competities.

Donorinfo sprak met Zehra Sayin, Chief Executive Officer van Special Olympics Belgium, in de aanloop van het online inspiratie-event voor goede doelen dat Donorinfo organiseert over samenwerking tussen bedrijven en organisaties.

Donorinfo (DI): ‘Beste Zehra, wat is volgens jou het belang van samenwerking met bedrijven?’

Zehra Sayin (ZS): ‘Special Olympics Belgium krijgt steun van een honderdtal sponsors, waarvan de 40 grootste afkomstig zijn uit de bedrijfswereld. Meer dan 60% van onze inkomsten komt uit sponsoring. Onze samenwerking met bedrijven stoelt op verschillende overwegingen.

Eerst en vooral gaan we ervan uit dat we met partners als Belfius, UPS of AXA Belgium niet alleen duizenden werknemers bereiken, maar ook hun familie en omgeving. Door hen via onze acties allemaal een positieve boodschap mee te geven, versterken we het verhaal van inclusie voor mensen met een mentale beperking enorm.

Ten tweede doen de werknemers van onze sponsors ook aan vrijwilligerswerk. Special Olympics kan rekenen op 11.000 vrijwilligers, waarvan 65% komen via de bedrijven die ons sponsoren. Die werknemers zijn vaak drietalig en hebben heel wat nuttige vaardigheden voor ons. Ze vormen een enorme toegevoegde waarde voor onze dagelijkse werking. Hun bijdrage zouden we nooit kunnen financieren met onze eigen middelen.

Tenslotte kunnen we op verschillende manieren genieten van de expertise van bedrijven. In de bedrijfswereld bestaat er een reeks beproefde processen en methodes; er wordt niet veel aan het toeval overgelaten. De medewerkers van Special Olympics leren daar enorm veel van, op allerlei manieren: methoden voor planning op lange termijn, stockmanagement, marketingstrategieën en nog veel meer. Zo hebben we ook heel wat geleerd over performance indicatoren, iets wat in België nog maar weinig wordt toegepast door goed doelen, maar in de Angelsaksische wereld bijvoorbeeld veel meer.'

DI: ‘Hoe gaat zo’n samenwerking meestal in zijn werk?’

ZS : ‘Naast de meerwaarde die bedrijven ons brengen, biedt Special Olympics aan bedrijven een sociale meerwaarde : een vorm van zingeving en een menselijke dimensie. Special Olympics vertelt het verhaal van sportievelingen als Michel of Sandrine, die een mentale beperking hebben. Ze hebben zich een doel gesteld en hebben daarvoor uitrusting nodig, training, ze werken hard en behalen mooie resultaten… Hun verhalen zijn sympathiek maar er zijn ook middelen nodig om hen vooruit te helpen. Hun sportieve parcours is er net zoals dat van andere mensen een van vooruitgang, soms van twijfel, van motivatie om resultaten te behalen.

Met de hulp van bedrijven en hun werknemers, soms zelfs hun klanten, ontstaat een echte teamgeest rond deze atleten. Iedereen die deel uitmaakt van dat ‘team’, die gemeenschap, praat er op zijn of haar beurt over met vrienden en familie… Dat succesverhaal is erg krachtig en inspirerend. Van een ‘probleem om op te lossen’ wordt Special Olympics zo ook een echte marketingkans voor de bedrijven.’

 

Afbeelding
Special Olympics affiche Dare to Sponsor

DI : ‘Wat kunnen bedrijven en goede doelen van elkaar leren? Wat is de meerwaarde van zo’n samenwerking, naast het financiële?’

ZS : ‘Het gaat zelden enkel over geld. Bij een sponsoringsovereenkomst moet het voor ons zelfs over meer dan geld gaan. Een sponsor kan bijvoorbeeld medewerkers inschakelen voor een sponsoring die bestaat uit expertise. Een aantal werknemers krijgen dan binnen hunwerkuren de tijd om hun kennis en vaardigheden in te zetten voor het goede doel.

Een voorbeeld? Special Olympics heeft heel veel transport nodig tijdens de Spelen. We hebben ons budget voor vervoer ooit ingeschat op 80.000 euro: dat is een stevig bedrag! UPS, het bekende pakjesbedrijf, heeft een senior fleet manager een aantal dagen gegeven om onze vervoersstromen te analyseren en te optimaliseren. Die persoon heeft de medewerkers van Special Olympics gevormd en geadviseerd en het resultaat heeft zich onmiddellijk laten voelen: het vervoersbudget is gezakt naar 30.000 euro. Dat is dus jaarlijks 50.000 euro winst. Ook bij UPS zelf heeft dat verhaal een grote weerklank gehad. Ze vertellen het succesverhaal trouwens precies zo: UPS helpt Special Olympics om jaarlijks 50.000 euro uit te sparen en helpt zo om de Olympische dromen van duizenden nieuwe atleten te realiseren.’

DI : ‘Wat bepaalt of Special Olympics met het ene of het andere bedrijf in zee gaat?’   

ZS : ‘Aanvankelijk bepaalt het bedrijf rond welke thema’s het wil werken, wat dus zorgt voor een selectie van de mogelijke goede doelen die het steunt. Zo werkt en communiceert Special Olympics over sport, mentale beperking, gezondheid, inclusie, kinderen.

Als we eenmaal een contact met een mogelijke sponsor gelegd hebben, vraagt Special Olympics om een maatschappelijk engagement: inclusie van mensen met een beperking. We stellen daarvoor een aantal concrete acties voor. Het bedrijf kan bijvoorbeeld een van onze atleten met een beperking uitnodigen om over zijn of haar ervaring te spreken met het personeel. Dat verhaal kan dan gedeeld worden via de interne communicatiekanalen.

Het idee is dat de sponsor inclusie van mensen met een handicap ook binnen het eigen bedrijf promoot, of zelfs bij de eindklanten als dat kan. Special Olympics is niet geïnteresseerd in sponsors die zelf geen inspanningen willen leveren voor inclusie. Daarnaast vragen we om onze doelen en strategie op lange termijn te ondersteunen. Als die bereidheid er niet is, kan het bedrijf altijd gewoon een gift doen. Dan geven we een fiscaal attest, maar bouwen niet dezelfde soort relatie op.’

Afbeelding
Atleet Special Olympics

DI : ‘Steun van individuele schenkers of van bedrijven: kan het ene het andere vervangen?’

ZS : ‘Special Olympics Belgium heeft geen grote traditie van fondsenwerving naar individuele schenkers. We willen daar in de toekomst wel iets aan doen. Special Olympics is eigenlijk erg gericht op ’business to business’ (B2B). Het bedrijf is de toegangspoort, zelfs al doen medewerkers af en toe ook individuele giften. In ons jaarlijkse budget van 2 miljoen komt maar 2% van particuliere giften.

Special Olympics heeft ook geen verhaal van dringende crisissen of grote miserie, die vaak het uitgangspunt zijn van fondsenwervingscampagnes naar individuele schenkers. Onze communicatie is positief en draait rond de uitdaging aangaan, inclusie durven omhelzen, durven sponsoren, durven geven... Private giften via major donors, grote donateurs werken dan weer wel vrij goed bij Special Olympics.’

DI : ‘Als ik als werknemer in een bedrijf graag wil dat mijn werkgever een goed doel steunt, hoe pak ik dat dan best aan?’

ZS : ‘Ik zou je dan aanraden om zoveel mogelijk andere collega’s om je heen te verzamelen en er veel over te spreken. Breng je enthousiasme over naar collega’s, naar de afdeling Corporate Responsibility, naar de marketingdienst of de personeelsdienst: dat is een dynamiek die altijd goed werkt.

Bij PWC kiezen de medewerkers bijvoorbeeld een project dat ze dan verdedigen bij het management. Je weet dat je onder je collega’s altijd wel iemand vindt die iemand met een mentale beperking kent. Dat creëert een band en versterkt het gevoel dat je met iets nuttigs bezig bent. Door met je omgeving te praten start je vaak kleine stroompjes die kunnen uitmonden in grote rivieren...’  

Wil je meer lezen over hoe goede doelen geregistreerd bij Donorinfo samenwerken met bedrijven?