AXA Hearts in Action : diversificatie van langetermijnpartnerschappen

Harten in actie voor wie en hoe? 

Lees het interview met Clarisse Janssen, communicatie- en engagementmedewerker, en ontdek hoe AXA haar medewerkers mobiliseert om het goede te doen, in perfecte harmonie met haar waarden als verzekeraar en met behulp van het Donorinfo platform.

Achter de schermen van « AXA Hearts in Action »

Clarisse Janssen : « "AXA Hearts in Action" is ons vrijwilligersprogramma dat al meer dan dertig jaar loopt. Het richt zich op twee belangrijke prioriteiten: de strijd tegen klimaatverandering en bescherming van iedereen.

Het is een zeer uitgebreid en divers initiatief dat integraal deel uitmaakt van onze bedrijfscultuur. Het omvat vrijwilligerswerk, materiële en financiële donaties. »

Hoe kies je de organisaties waarmee je samenwerkt?

C.J. : « Elk jaar controleren we de organisaties waarmee we samenwerken.

Allereerst controleren we of de organisaties op het Donorinfo platform staan, dat ook de drie gebieden van tijd, materiaal en financiële donaties omvat. Op Donorinfo staan is een garantie voor financiële transparantie en de informatie is volledig. We kijken ook naar andere criteria zoals de samenstelling van het bestuur en persartikelen over de organisatie.

Dit alles helpt ons om ervoor te zorgen dat de middelen terechtkomen bij betrouwbare projecten met een grote impact.»

Hoe komt het programma overeen met de waarden van AXA?

C.J. : « Dit programma is volledig in lijn met onze missie om te werken aan menselijke vooruitgang door te beschermen wat belangrijk is. Door klimaatverandering tegen te gaan, dragen we bij aan een veiligere toekomst, wat essentieel is voor onze sector. Inclusieve bescherming is ook de kern van onze verzekeringsactiviteiten, waarbij het ons doel is om mensen te beschermen tegen het onverwachte.»

Hoe stimuleer je de deelname van medewerkers van AXA België?

C.J. : « We hebben verschillende communicatiemiddelen, zoals ons intranet en onze wekelijkse nieuwsbrief, die al het laatste nieuws bevatten. Deze verschijnen ook op beeldschermen en screensavers op onze computers. En tot slot is er mond-tot-mondreclame. Het feit dat het management en onze CEO de eersten zijn die meedoen, helpt om de teams actief te motiveren.

Het is een echt succesverhaal. Stel je eens voor dat vorig jaar meer dan 2.000 medewerkers hebben deelgenomen aan een van onze acties.

Gezien deze geweldige inzet hebben we ook voor het eerst een bedank-evenement georganiseerd voor alle vrijwilligers die in de loop van het jaar aan minstens drie acties hebben deelgenomen, om hun betrokkenheid te waarderen en hen aan te moedigen andere medewerkers te motiveren om aan meerdere acties deel te nemen. Tijdens dit evenement nodigen we ook de organisaties waarmee we het hele jaar samenwerken uit om concreter uit te leggen wat ze doen. »

Hoe heeft het programma zich ontwikkeld en wat zijn de plannen voor de toekomst?

C.J. : « Het programma heeft een lange weg afgelegd: de betrokkenheid is gestegen van 56% in 2022 naar 73% in 2023. We willen voortbouwen op dit momentum door de betrokkenheid te behouden of te vergroten en onze strategie aan te passen om effectief en relevant te blijven. Het doel is om AXA Hearts in Action een essentieel onderdeel te laten blijven van onze maatschappelijke en ecologische betrokkenheid.»

Het standpunt van organisaties

Om een beter beeld te krijgen van het programma, hebben twee organisaties die aanwezig zijn op donorinfo.be hun ervaring en hun standpunt gedeeld.

Wat waardeer je het meest aan deze samenwerking met AXA?

TADA : « Wat we het meest waarderen is het diverse, uitgebreide en vooral langetermijnkarakter van deze samenwerking. AXA ziet ons als gelijkwaardige partners en dat is voor ons heel belangrijk. Deze samenwerking vindt plaats op verschillende niveaus. »

'T Eilandje : « De duurzaamheid en structuur van deze samenwerking. Langdurige partnerschappen leiden tot een beter wederzijds begrip en een vlottere samenwerking. Het repetitieve karakter van de evenementen betekent ook dat de deelnemers meer vertrouwd raken met de ondersteunde projecten. »

Hoe werkt deze samenwerking?

TADA : « Onze samenwerking is veelzijdig. Enerzijds hebben we onze weekendscholen waar we elk jaar samenwerken met AXA-medewerkers die als gastdocent optreden.Ook organiseren we excursies naar AXA-kantoren. 

Daarnaast doen veel medewerkers op persoonlijke titel vrijwilligerswerk in de weekendscholen, maar ook voor onze alumni en interne werking. Tot slot heeft AXA ook materiële donaties gedaan, zoals computers, en ons een deel van hun kantoren ter beschikking gesteld. »

Afbeelding
AXA2

'T Eilandje: « Via liefdadigheidsontbijten kunnen medewerkers donaties doen aan lokale projecten, met name die van onze organisatie en ons dagcentrum voor dakloze vrouwen, dat uniek is in Brussel. AXA gaat ook in op specifieke verzoeken om materiële donaties, zoals hygiënekits voor onze opvanghuizen en dagcentra. »

Hoe communiceer je organisatie over de steun van AXA?

TADA : « We gebruiken onze standaard communicatiemiddelen zoals de nieuwsbrief, het jaarverslag, de website enzovoort. Als we specifieke samenwerkingen hebben, vertellen we daar bijvoorbeeld over op onze sociale netwerken. »

'T Eilandje : « De communicatie verloopt voornamelijk via sociale netwerken, met dankbetuigingen en foto's van evenementen. Tijdens bepaalde acties worden bijeenkomsten georganiseerd om de verschillende door AXA gesteunde organisaties de kans te geven elkaar te leren kennen en hun projecten te presenteren.  »

 

Het programma AXA Hearts in Action is een voorbeeldig initiatief dat de waarden van het bedrijf perfect belichaamt en tegemoet komt aan reële behoeften. De allesomvattende en goed doordachte aanpak heeft unanieme steun gekregen van de organisaties die het ondersteunt, zoals TADA en 'T Eilandje benadrukten. Door niet alleen financiële en materiële middelen aan te bieden, maar ook door haar medewerkers te mobiliseren om hun tijd actief en duurzaam in te zetten. Een mooi voorbeeld van solidariteit dat andere bedrijven kunnen volgen. 

 

Foto's: ©AXA