United Fund for Belgium : Pionier in bedrijfssolidariteit in België

De organisatie werd in 1972 in Brussel opgericht en heeft als doel kansarmen in België te helpen door praktische projecten van lokale verenigingen te financieren, waarbij de geest van de Angelsaksische filantropie naar België wordt getransponeerd.

Een VZW die VZW's helpt

Gaelle De Becker : Hoe werkt jullie organisatie?

Catherine Tricot : "Organisaties dienen concrete projecten in België in om de sociale integratie en levenskwaliteit van mensen in nood te verbeteren. Deze voorstellen worden zorgvuldig beoordeeld door een toewijzingscommissie die bestaat uit een vijftiental vrijwilligers uit heel België. De selectie gebeurt op basis van zeer strenge criteria. Elke regio heeft zijn eigen vertegenwoordiger die de organisatie bezoekt en vragen stelt. Zodra het project is aanvaard, moet de organisatie ons alle aankoopfacturen met betrekking tot het project bezorgen om te garanderen dat het geld daadwerkelijk naar het overeengekomen project gaat. In 2022 konden we 85 projecten in België steunen. "

Dankzij bedrijven

Meer dan 90% van het ingezamelde geld komt van bedrijven. Catherine Tricot legt uit waarom: “Het is niet altijd makkelijk voor bedrijven om te weten welke organisatie ze moeten steunen. Daarom bieden we hen concrete projecten die direct gefinancierd worden. Wat wij doen is uniek. Ongeveer 75% van de donaties komt vanaf oktober binnen, omdat bedrijven wachten op hun balansen en resultaten."

Aanpassingsvermogen bij uitdagingen

G.D.B. : Hoe hebben jullie gereageerd op de pandemie? Heeft het invloed gehad op jullie donaties? 

C.T. : "Op 1 januari 2020 ben ik begonnen bij United Fund. Op 12 maart was er een groot galadiner gepland om geld in te zamelen. Ik had alles georganiseerd, maar helaas moest het worden afgelast. Dezelfde avond kondigden ze de lockdown aan. We brachten de 120 bestelde diners voor het gala naar de Restos du Cœur."

G.DB. : Hebben jullie op de dag zelf toch geld kunnen inzamelen? 

C.T. : "Bedrijven waren erg begripvol en doneerden ondanks de afgelasting van ons gala. We lanceerden ook een speciale “Corona-campagne” ten tijde van de deconfinement om organisaties te voorzien van materiaal zoals plexiglas."

G.D.B. : Hebben jullie sindsdien nog een speciale campagne gelanceerd?

C.T. : "In de zomer van 2021 lanceerden we een noodcampagne onder de naam 'SOS Overstromingen' om organisaties in de regio van Luik te steunen die enorme schade hebben geleden door overstromingen. De oorlog in Oekraïne was ook een speciaal geval. We besloten een noodprocedure op te zetten die sneller zou zijn dan de gebruikelijke procedures, die soms 6 maanden of zelfs 1 jaar kunnen duren. We deden een oproep aan organisaties die hier in België Oekraïense vluchtelingen opvangen om hen te helpen. De solidariteit was enorm."

Sociale impact en continuïteit van acties

United Fund financiert en ondersteunt elk jaar ongeveer 80 liefdadigheidsinstellingen en bouwt zo mee aan een rechtvaardigere en meer zorgzame samenleving voor iedereen. Het streven naar transparantie, verantwoording en efficiëntie zorgt ervoor dat elke gedoneerde euro strategisch wordt geïnvesteerd en een reële bijdrage levert aan de verbetering van de levensomstandigheden van de meest kwetsbare mensen in België.

Afbeelding
©United Fund for Belgium
Afbeelding
©United Fund for Belgium